Zorg na de behandeling

Wat u dient te weten met betrekking tot de nazorg van uw zoon. Dit betreft specifiek in het geval van een behandeling waarbij een circumcisie ingreep heeft plaats gevonden. Wat kunt u verwachten? Waar dient u rekening mee te houden?

Voeding

Uw kind mag na de ingreep weer eten en drinken wanneer hij volledig helder is. Houdt u hierbij aan het tijdstip dat met u is afgesproken.

Wondverzorging

De dag na de behandeling mag uw kind weer douchen. Twee dagen na de ingreep dient hij dagelijks in bad te gaan voor minimaal een half uur. Hierbij dient u ook babyshampoo te gebruiken.

De hechtingen (indien van toepassing) zijn zichtbaar en zullen er vanzelf afvallen. Ze zijn oplosbaar en hoeven niet verwijderd te worden. Hier hoeft u niet op te wachten.

Houdt het wondgebied de eerste dagen goed schoon en droog. Iedere keer als u de luier verschoond of indien uw kind zindelijk is en zelf gaat plassen, past u de wondverzorging toe zoals met u is afgesproken. Uw zoon mag de luier of onderbroek losjes dragen.

De eerste tijd kan uw zoon nog een aantal ongemakken hebben:

•   een rood, gezwollen en geïrriteerde eikel; dit is niet verontrustend en verdwijnt in de loop van de week. De huid van de eikel is dun en kan gedurende twee weken tot twee maanden erg gevoelig zijn.

•   pijn; uw zoon mag drie tot vier keer per dag pijnmedicatie krijgen, volgens meegekregen instructie gebaseerd op het pijnprotocol

•   de eerste maal een branderig gevoel bij het plassen; dit verdwijnt gewoon bij doorplassen.

•   Gevoeligheid: Uw zoon zal vooral aan het begin en tijdens het baden ongemak kunnen ervaren van een heel gevoelige eikel. Dit is niet pijnlijk, maar voelt uiteraard wel ongemakkelijk en is normaal.

Pijnstilling

Bij thuiskomst uit de kliniek mag uw kind de pijnstillers krijgen zoals met u besproken is. Voor de nacht kunt u dit nogmaals geven. De volgende ochtend na het wakker worden geeft u uw kind weer de pijnstillers. Gebruik de pijnstillers zeker de eerste dagen zoals met u is besproken. Uw kind heeft op deze wijze het beste resultaat van de pijnstillers en dus ook de prettigste ervaring van de besnijdenis.

Naar buiten

De dag na de operatie mag uw kind weer naar buiten, maar niet te lang in de zon. Na de nacontrole mag hij weer naar school/crèche.
De eerste twee weken mag uw kind niet fietsen, sporten of in de zandbak spelen.

Zwemmen

Na 14 dagen mag uw kind weer zwemmen.