Urologische klachten bij kinderen

Klachten
Vaak zien wij kinderen met plasproblemen op onze polikliniek. De klachten kunnen variëren van bedplassen tot juist moeite hebben met plassen. De redenen hiervoor zijn divers. Bij pijn of moeite met plassen, ligt de belangrijkste oorzaak bij jongens door een vernauwde voorhuid, vaak als gevolg van recidiverende infecties. Bij meisjes is de kans dat de oorzaak gezocht moet worden in een blaasontsteking hoger. Onder het eerste levensjaar komen urineweginfecties vrij vaak voor, ongeveer 7 op 1000 kinderen krijgt hiermee te maken. Vanaf de leeftijd van 1 jaar daalt de kans bij jongens en bij meisjes stijgt deze juist tot wel 8%

Wanneer u met uw kind de polikliniek bezoekt, zal de behandelend arts met u de klachten doornemen, lichamelijk onderzoek verrichten en vervolgens een voorstel doen voor eventueel verder onderzoek en/of behandeling. Indien er een ingreep plaats dient te vinden, krijgt u op de poli de nodige informatie over de behandeling mee. Dit kan bijvoorbeeld een verwijdingsplastiek zijn (het oprekken van de voorhuid), een kleine ingreep om littekenweefsel te verwijderen of bij een voorhuid die totaal verlittekend is een circumcisie.

Circumcisie (besnijdenis)
Uw (kinder) uroloog of huisarts heeft uw zoon verwezen voor een besnijdenis. Als uw kind jonger dan twaalf jaar is, heeft de arts daarvoor uw toestemming nodig. Is uw kind twaalf jaar of ouder dan is behalve uw toestemming ook de toestemming van uw kind zelf nodig. Vanaf zestien jaar mag uw kind zelfstandig over een medische behandeling beslissen.

Een besnijdenis kan nodig zijn in verband met de vernauwing van de voorhuid. In medische termen heet dit phimosis. Hierdoor kunnen moeilijkheden optreden bij het plassen. De voorhuid moet daarom worden verwijderd. Dit heet besnijdenis of circumcisie. Ook kan een vernauwde voorhuid leiden tot ontsteking van de voorhuid of de eikel.