Hoe verloopt een besnijdenis?

Een besnijdenis verloopt in verschillende fasen. Er is een voorbereidingsfase nodig voordat de behandeling plaatsvindt. Daarna vindt de ingreep plaats volgens de beste medische methode en uiteindelijk vindt de controlefase plaats. Hieronder lees je hoe Adam Kinderkliniek te werk gaat.

FASE 1 –  Voorbereiding op een ingreep

Na verwijzing van de uroloog/huisarts of een arts van Adam Kinderkliniek wordt er besloten of de behandeling doorgaat of niet. Ook zal er samen met jou worden bepaald welke chirurgische methode het beste bij jouw zoon past. Uiteraard als er géén medische reden is, heeft u géén verwijzing nodig. In de volgende fase leggen we uit hoe de besnijdenis verder verloopt.

Adam Kinderkliniek - Aandachtspunten besnijdenis behandeling

FASE 2 – Verdoving

Voordat de behandeling kan plaatsvinden, zal de arts informatie geven over de verschillende soorten verdoving evenals de pijnstillers die je zoon het beste kan nemen na de operatie. Na aankomst bij Adam kinderkliniek krijgt je zoon een half uur voor de ingreep nog een extra verdovende zalf rondom de penis. Dit zorgt ervoor dat het verdovingsprikje zónder pijn kan worden gedaan.

Kinderen vanaf 6 maanden krijgen eveneens een extra verdoving/roesje (sedatie). De verdoving is een middel waardoor jouw zoon wat slaperig wordt (lichte sedatie). Dit middel krijgt hij via een soort zetpil toegediend. Hij zal niet volledig in slaap zijn maar een prettig roesje krijgen waardoor hij de ingreep mentaal en emotioneel niet meekrijgt. Een ander prettige bijwerking van dit medicijn is dat jouw zoon zich de gehele ingreep niet meer kan herinneren

Extra pijnstilling
Na de verdovende crème en het roesje zal de penis ook lokaal worden verdoofd met enkele prikjes aan de basis van de penis, net onder de huid. Daarbij geven wij nog een totale penisblock (volledige penis verdoving). Dit zorgt voor een totale blokkade van de pijnzin waardoor de penis nog uren na de ingreep niet pijnlijk is.

Bij het verdoven zal de genitale regio volledig gedesinfecteerd worden met een speciaal roze gekleurde desinfectans en vervolgens met steriele doeken afgedekt worden. De ingreep wordt onder volledig steriele omstandigheden verricht.

FASE 3 – Behandeling

Volgens de chirurgische methode, die vooraf werd bepaald, zal de ingreep plaatsvinden. Na de verdoving begint de arts met het losmaken van de strengetjes tussen de eikel en de voorhuid (adhesiolyse). Hierna meet de arts nauwkeurig de lengte van de te verwijderen voorhuid af en plaatst hij de nodige markeringen met een medische stift. Na een tweede controle door de operateur en assistent, wordt de overtollige huid afgeklemd en met een medisch instrument verwijderd. De nodige correcties worden aan de binnenkant (binnenblad) gedaan totdat er een perfect cosmetisch fraai resultaat wordt bereikt. Kleine bloedvaatjes worden secuur dicht gebrand (diathermie of laser in de volksmond). De huid wordt met oplosbare hechtingen weer keurig aan elkaar gehecht. Nadat de wond met een antibiotische zalf (ter voorkoming van infecties) wordt behandeld verbinden we de penis met een steriel verband.

FASE 4 – Na de behandeling

Wat gebeurt er net na de behandeling?
Na de ingreep controleert de arts of de sedatie is uitgewerkt en of de pijnstillers hun effect blijven doen. Jouw zoon zal Adam Kinderkliniek pas verlaten wanneer hij weer helder is en geen pijn ervaart.

Wanneer mag mijn zoon weer eten?
Vanaf het moment dat je zoon volledig helder is, mag hij weer eten. U krijgt tijdens het intake gesprek dit ook mondeling en schriftelijk uitgelegd.

Wanneer en hoe moet ik de wond verzorgen?
Pas een dag na de behandeling mag jouw zoon weer douchen. Twee dagen na de ingreep dient hij dagelijks in bad te gaan voor minimaal een half uur gedurende 1 week. Gebruik gedurende deze periode enkel babyshampoo!

Hou het wondgebied de eerste dagen goed schoon en droog. Iedere keer als je de luier verschoond of indien je kind zindelijk is en zelf gaat plassen, moet de wond opnieuw worden verzorgd. Het is aangeraden om gedurende deze periode een lossere luier of onderbroek te dragen.

Wat gebeurt er met de hechtingen?
De hechtingen zijn biologisch afbreekbaar en zullen vanzelf oplossen. Dit kan enkele weken duren. Ze hoeven dus niet te worden verwijderd.

Mogelijke ongemakken - Adem Kinderkliniek

FASE 5 – Nacontrole

Niet alleen de behandeling maar ook zeker de nazorg vinden wij uiterst belangrijk. Adam Kinderkliniek heeft, vooralsnog als enige kliniek, bij deze behandeling een standaard nacontrole gesprek én een nazorg spreekuur dit is natuurlijk inclusief in de betaalde prijs.

Een week na de ingreep zal er een vervolgafspraak plaatsvinden voor een nacontrole. De nacontrole bestaat uit een controle van de behandeling evenals verdere gespecificeerde nazorg adviezen.

Pas na de nacontrole mag je zoon terug naar school of na de crèche.
Breng de school op de hoogte dat hij gedurende 2 weken niet mag:
– Zwemmen;
– Fietsen;
– In de zandbak spelen;
– Sporten en gymen

Bel mij terug

Dien een verzoek in voor een terugbelverzoek. Wij bellen u uiterlijk morgen terug.